Grani DigiLab – Dimensio artikkeli

Du kan läsa fortsättningen på
https://www.dimensiolehti.fi/grani-digilab/

Grani DigiLab

Meillä oli pitkään unelma tiloista, joissa opettajat kaikista Kauniaisten kouluista voivat tutustua uuteen teknologiaan. Taustana on, että olemme vuodesta 2013 lähtien aktiivisesti työskennelleet digitalisaation parissa koko sivistystoimen osalta, päiväkodeissa, kouluissa, nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntapalveluissa, kirjastossa ja kansalaisopistossa. Olemme kutsuneet digitalisaatioprosessiamme Koko Hela Graniksi näyttääksemme, että käytämme koko kaupunkia oppimisympäristönä ja kummallakin kielellä. Saavutimme nopeasti ja ilman lisärahoitusta tavoitteemme yhdestä laitteesta oppilasta kohti, ja saimme hyvät tulokset Opeka-kyselyssä, josta käy ilmi miten opettajat käyttävät digitaalisia apuvälineitä opetuksessa. Olemme myös mielestämme luoneet innovaatiokulttuurin, jossa uskalletaan kokeilla uutta teknologiaa ja testata sellaista, mistä ei ole aiemmin uskaltanut uneksia. Viimeksi mainitusta ovat päiväkotimme olleet hyvä esimerkki.

Kolme vuotta sitten, jo ennen kuin VR-tekniikkaa oli saatavilla Suomen markkinoilla, aloimme testata virtuaalista todellisuutta (VR), ja pian sen jälkeen hankimme ensimmäisen humanoidin NAO-robotin. Toimintamme vahvuus oli, että meillä oli koko sivistystoimelle yhteinen oppimisympäristöjen kehittäjä, joka koordinoi digitalisaatiota sekä se, että sivistystoimen johtoryhmä on ollut osallinen. Digi-intoilijoista koostuva verkostomme, joka kokoontuu kaksi kertaa vuodessa vaihtaakseen kokemuksia ja oppiakseen uutta, on myös ollut merkittävä.

Kun me kevään 2018 aikana oivalsimme, että meillä on vapaa tila neljällä huoneella ruotsinkielisen koulukeskuksen yhteydessä, iskimme nopeasti kiinni tilaisuuteen. Haimme ja saimme kehittämisvaroja Opetushallitukselta. Kaupungin uusi tietohallinnon kehittämispäällikkö tarttui toimeen yhdessä oppimisympäristöjen kehittäjän, kulttuuri- ja vapaa-aikapäällikön ja opettajien kanssa, ja yhteisin voimin huone täyttyi aivan uusimmalla teknologialla. DigiLab-tiimi maalasi seinät nopeasti siistiäkseen tilat kuntoon lokakuussa 2018 pidettyjä avajaisia varten, ja tilat täyttyivät päättäjistämme, henkilöstöstämme, oppilaistamme ja yhteistyökumppaneistamme. DigiLab ylitti heittämällä uutiskynnyksen.

DigiLab on toistaiseksi pilottiprojekti, mutta luonnollisesti haluamme, että konseptista tulee pysyvä. Kokemukset pelkästään ensimmäisistä kahdesta, kolmesta kuukaudesta ovat enemmän kuin rohkaisevia. Konsepti vaikuttaa vastaavan kysyntään, tai ehkä se on luonut kysyntää. Mielenkiintoista on, että se vaikuttaa kiinnostavan riippumatta iästä, kielestä tai sukupuolesta.

DigiLabissa tulee olla kaikista uusinta teknologia. Aluksi on voinut tutustua erityyppisiin VR- ja AR-tekniikoihin, 360-kameroihin ja voi myös 3D-muovailla ja tulostaa. 3D Bears –yrityksen avulla oppilaat ovat voineet rakentaa droneja tai suunnitella oman koulupihansa, mikä sittemmin on oikeasti toteutunut. DigiLabissa on Makerspace, jossa voi ommella älytekstiilejä. Täällä käytetään Micro:bitiä, Arduinota sekä Raspberry Pitä. Niillä voi tehdä älytekstiileitä, mutta myös robotteja. Täällä on myös erityyppisiä robotteja, mm. Legorobotteja ja humanoidi robotti NAO, joka osaa tanssia ja kommunikoida. Pienimmät lapset ovat oppineet koodaamisen perusteet Bee-Botien avulla. Kauniainen on myös maailman ensimmäinen Smart Watson City ja testaa yhteistyössä IBM:n, mutta myös HeadAi-yrityksen kanssa tekoälyn eri muotoja. Testaamme sensoreita ja IOT-teknologiaa. Oppilaat ovat testanneet chattibotin kehittämistä. Toisen vuosiluokan oppilaat kehittävät paraikaa koneälyä, joka liittyy rakkauden teemaan. Meillä on unelma siitä, että voisimme kehittää yksilöllisiä oppimispolkuja koneälyn avulla.

Päiväkotiryhmät ja koululuokat täyttävät päiväsaikaan DigiLabin huoneet, ja henkilöstölle järjestetään työpajoja. Koulun jälkeen tulevat innokkaimmat nuoret DigiLabiin ja he työskentelevät projektiensa parissa. He rakentavat mm. muovikierrättimen, jolla voi kierrättää muovia, jota käytetään 3D-tulostimissa. He ovat myös rakentaneet tietokoneita kaupungin käytöstä poistetuista koneista ja he koodaavat robotteja. Joululoman aikana he järjestivät LANit labissa.

Kerhovarojen avulla järjestetään lapsille koodauskursseja. Myös senioreille järjestetään työpajoja. DigiLabilla on ollut paljon vieraita, opettajankoulutuksen edustajia, muita kuntia, yksityinen sektori, eri järjestöjä ja yhteistyökumppaneita. Erään yhteistyökumppanin aloitteesta järjestettiin epävirallinen Slushin oheistapahtuma, jossa oli amerikkalaisia sijoittajia. Koodauskuningatar Linda Liukas, Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinoneno ovat vierailleet DigiLabissa ja monet muut.

DigiLabissa sukupolvet kohtaavat ja eri kieliryhmät samoin ehdoin. Usein nuoret opettavat aikuisia ja ruotsin- ja suomenkieliset oppilaat työskentelevät ehkä ensimmäistä kertaa yhdessä projektien parissa. Jo kahden kuukauden jälkeen suomen- ja ruotsinkieliset yläkouluoppilaat löysivät toiseensa ja alkoivat keskustella yritysideoista.

DigiLab ei ole valmis projekti, vaan jatkuvan kehittämisen alla. Meillä on visio 24/7 toiminnasta. Olemme ottaneet käyttöön lukitus- ja varausjärjestelmän, joka mahdollistaa joustavan käytön ja haemme malleja siihen, miten voimme järjestää kursseja DigiLabissa.

DigiLab ei ole ainoastaan koulu- tai esimerkiksi kirjastohanke, vaan toimintaa kaikille kiinnostuneille. Visiomme on, että lapsemme ja nuoremme ja kaikki kunnan asukkaat saavat parhaat mahdolliset tulevaisuuden taidot. Työskentelemällä rajojen yli saamme enemmän vastinetta rahoille, mutta tärkeintä on inspiroida ja innostua, oppia yhdessä ja jatkuvasti kehittää.

Heidi Backman
Sivistystoimenjohtaja, Kauniainen
www.digilab.fi
www.kokohelagrani.fi

Teksti on aiemmin julkaistu ruotsiksi Dimensiossa 30.1.2019: https://www.dimensiolehti.fi/grani-digilab/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *